کد مطلب:31579
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:16
لطفاً چهار نوع بعثت را نام ببريد كه دو نوع آن، منفي يا دو نوع آن مثبت باشد و فرق نميكند كه در دنيا باشد يا در آخرت; به طور كلي در مورد بعثت توضيح دهيد.
بعث در قرآن كريم به معناي فرستادن و زنده نمودن و بيدار نمودن به كار رفته است.
1. به معناي زنده نمودن تنها در مورد خداوند متعال به كار ميرود: ثُمَّ بَعَثنـَكُم مِن بَعدِ مَوتِكُم لَعَلَّكُم تَشكُرون: (بقره، 56) سپس شما را پس از مرگتان، حيات بخشيديم، شايد شكر ]نعمت او را[ به جا آوريد.
2. به معناي بيدار نمودن نيز در قرآن به كار رفته است، آن جا كه دربارة اصحاب كهف آمده است: ثُمَّ بَعَثنـَهُم لِنَعلَمَ اَيُّ الحِزبَينِ اَحصيَ لِما لَبِثوا اَمَدا; (كهف، 12) سپس آنان را بيدار ساختيم تا بدانيم ]و اين امر آشكار گردد كه[ كدام يك از آن دو گروه، مدّت خواب خود را بهتر حساب كردهاند.
3. به معناي فرستادن افراد و حيوانات نيز به كار رفته است: واِن خِفتُم شِقاقَ بَينِهِما فَابعَثوا حَكَمـًا مِن اَهلِهِ وحَكَمـًا مِن اَهلِها; (نسأ، 35) و اگر از شكاف و جدايي ميان آن دو ]= زن و شوهر[ بيم داشته باشيد، يك داور از خانوادة شوهر، و يك داور از خانوادة زن انتخاب كنيد ]تا به كار آنان رسيدگي كنند.[.; فَبَعَثَ اللّهُ غُرابـًا يَبحَثُ فِي الاَرضِ; (مائده، 31) سپس خداوند زاغي را فرستاد كه در زمين، جست و جو ]و كند و كاو[ ميكرد.
4. به معناي رسالت انبيا به كار رفته است كه اين معنا نيز مختص خداوند متعال است: كانَ النّاسُ اُمَّةً واحِدَةً فَبَعَثَ اللّهُ النَّبِيّينَ; (بقره، 213) مردم ]در آغاز[ يك دسته بودند; ]و تضادي در ميان آنها وجود نداشت، به تدريج جوامع و طبقات پديد آمد و اختلافات و تضادهايي در ميان آنها پيدا شد; در اين حال[ خداوند، پيامبران را برانگيخت.
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.